Integrare Reflexe Dinamice și Posturale MNRI

Integrare Reflexe Dinamice și Posturale MNRI
Manifestări/consecințe ale neintegrării complete sau parțiale ale reflexelor

REFLEXE DINAMICE – CORP FAȚĂ-SPATE:
1. Reflexul spinal Galant
Semnificație de dezvoltare:
– dezvoltarea sistemului proprioceptiv;
– rotirea articulațiilor, flexibilitatea coloanei;
– continența urinară și fecală;
coordonare a picioarelor și a mijlocului corpului;
Neintegrat duce la:
– rotirea incorectă a șoldului (mersul anormal);
scolioză;
– enurezis, incontinență, sindromul colonului iritabil;
– disconfort la purtarea hainelor strâmte;
ADHD;
– deficiențe în procesarea auditivă.

2. Reflexul spinal Perez
Semnificație de dezvoltare:
– integrarea componentelor cerebrale;
– baza pentru coordonarea întregului corp;
flexia și extensia coloanei și membrelor;
– controlul poziției;
atenție;
dezvoltare cognitivă.
Neintegrat duce la:
– deformări ale coloanei;
– mers de-a bușilea și mers întârziat, mers disfuncțional;
– hipersensibilitate auditivă și tactilă;
– enurezis și incontinență;
alergii;
– afecțiuni gastrointestinale.

REFLEXE POSTURALE – CORP FAȚĂ-SPATE:
1. Reflexul tonic cervical simetric RTCS
Semnificație de dezvoltare:
– diferențierea și coordonarea capului cu mâna, brațul și mușchii coloanei toracale;
– încetinirea activității motorii pentru a activa văzul și auzul;
– coordonarea sistemelor proprioceptive, vestibulare și vizuale;
– dezvoltarea conceptelor spațiale.
Neintegrat duce la:
– întârzieri academice: citire, scriere, artă, muzică, copiere de la tablă;
– reactivitate între cap și mușchii mâinilor, brațelor și a coloanei toracale;
ADHD – disconfort, oboseală, stând cu membrele îndoite și stând cu membrele drepte;
– echilibru slab, orientare spațială și temporală scăzută;
– probleme cu sportul;
– probleme sociale (eșec, frustrare, eschivare).

2. Reflexul de alungire al corpului
Semnificație de dezvoltare:
– control postural, stabilitate;
– curiozitate;
– pompează lichidul cerebrospinal;
– echilibru între procesarea analitică și sintetică.
Neintegrat duce la:
– conexiuni instabile între trunchiul cerebral și cortex, abilități cognitive reduse;
– tendința de se apleca în față sau în spate;
– mersul pe degetele de la picioare;
– supraconcentrare pe detalii;
– grad de percepție și implicare redus;
– imaginație limitată.

3. Reflexul labirintic tonic RLT
Semnificație de dezvoltare:
– integrarea sistemelor proprioceptive, vestibulare și vizuale;
tonus muscular în tot corpul, rezistență, masă corporală;
– coordonarea mișcărilor: alternarea mușchilor flexori și extensori.
Neintegrat duce la:
– reactivitatea musculară cronică a întregului corp;
– dezvoltarea slabă a reflexelor de îndreptare a capului;
mușchi hiper și hipotonici;
– nesiguranță vizuală;
– postură slabă;
coordonare slabă, mers de-a bușilea întârziat;
– apatie, oboseală;
– orientare slabă în timp și spațiu, cauză-efect;
– gravitație afectată.

4. Reflexul Landau
Semnificație de dezvoltare:
– comunicare emoțională a bucuriei;
– începutul posturii verticale;
percepția vizuală;
– diferențierea mușchilor spinali;
– pomparea lichidului cerebrospinal.
Neintegrat duce la:
– tonus muscular slab;
– afecțiuni structurale și posturale;
– acuitate vizuală asimetrică;
– dificultăți în concentrare;
– indicii cu privire la o afecțiune gravă;
depresie.

ALTE REFLEXE – CORP FAȚĂ-SPATE:
1. Reflexul de orientare al lui Pavlov
Semnificație de dezvoltare:
– mecanisme de învățare;
– curiozitate, interes, motivație.
Neintegrat duce la:
– disconfort la nou sau frică de necunoscut;
– disfuncția dezvoltării cognitive și intelectuale;
– lipsa motivației, stimă de sine scăzută.

REFLEXE DINAMICE – CORP SUPERIOR-INFERIOR
1. Reflexul automat de mers al lui Thomas
Semnificație de dezvoltare:
– mers înainte, înapoi și lateral;
– activează rețelele de nervi din corpul calos;
– inițiază dezvoltarea perspectivei vizuale.
Neintegrat duce la:
– slabă orientare în spațiu;
– ritm de studiu lent;
– lipsa procesării întregului creier.

2. Reflexul de flexie-extensie încrucișată a membrelor inferioare
Semnificație de dezvoltare:
– mers, alergat;
– sărituri;
dezvoltare cognitivă;
– viteza percepției și a gândirii.
Neintegrat duce la:
hiperactivitate;
probleme de postură;
– slabă coordonare de-a lungul liniei de mijloc;
– pattern-uri de mișcare neeficiente.

3. Reflexul de târâre Bauer
Semnificație de dezvoltare:
– activ în procesul nașterii;
– târâre către sân;
– activează corpul calos;
– fundație pentru locomoție.
Neintegrat duce la:
– întârziere de rostogolire;
– întârzieri în târâre și mers;
– întârzieri de integrare a RTCA și RTCS;
– dificultăți la școală.

4. Reflexul Moro
Semnificație de dezvoltare:
– extensia întregului corp după poziția fătului;
– faza 1 – mișcări din centru către periferie;
– faza 2 – mișcări de la periferie câtre centru;
– faza 3 – comunicare și încredere;
– integrarea gândirii și a mișcării;
– abilitatea de a se organiza, autoreglare;
– fundație pentru concentrare și înțelegere.
Neintegrat duce la:
anxietate excesivă, timiditate, pattern-uri de auto protecție de neadaptare, lipsa încrederii;
– glande suprarenale suprastimulate;
sistem imunitar slăbit, alergii, infecții;
– hipersensibilitate la stimulare vestibulară;
echilibru prost, rău de mișcare;
– fundație slabă pentru toate reflexele cervicale;
– teamă de riscuri necesare învățării, dependență.

5. Reflexul de paralizie datorită fricii
Este integrat în reflexul locomotor în anul al treilea de viață.
Neintegrat:
– ca reacție la stimuli avem un răspuns hipersensibil și hiperactiv: clipește nervos și tremură sau are o privire încremenită și/sau țipă;
– se declanșează simultan și reflexul Moro.

REFLEXE POSTURALE – CORP SUPERIOR-INFERIOR
1. Reflexul de sprijinire în mâini (parașuta)
Semnificație de dezvoltare:
– evitarea pericolului, a stresului;
– spațiu personal, granițe.
Neintegrat duce la:
– răni provocate de lovituri;
– granițe slabe: agresivitate, atitudine rezervată, izolare, victimizare, vulnerabilitate;
– lipsa de abilitate de receptare a informațiilor.

2. Reflexul Landau
Semnificație de dezvoltare:
– comunicare emoțională a bucuriei;
– debutul posturii verticale;
percepție vizuală;
– diferențierea mușchilor coloanei vertebrale;
– pomparea lichidului cefalo-rahidian.
Neintegrat duce la:
– tonus muscular scăzut;
– tulburări de structură și de postură;
– câmp vizual neechilibrat;
– dificultate de concentrare;
– semn al unor posibile boli grave;
– depresie.

3. Reflexul de zbor și aterizare
Semnificație de dezvoltare:
– mecanismele învățării;
– curiozitate;
– interes;
– motivație.
Neintegrat duce la:
– disconfort sau teamă de necunoscut;
– disfuncții ale dezvoltării cognitive și intelectuale;
– lipsa motivării;
stimă de sine scăzută.

ALTE REFLEXE – CORP SUPERIOR-INFERIOR
1. Reflexul de orientare Pavlov

REFLEXE DINAMICE – CORP DREAPTA-STÂNGA
1. Reflexul de apucare Robinson
– stă la baza coordonării mână-ochi, mână-gură, mână-întoarcerea capului și mână-picior;
coordonare și motricitate grosieră a mâinii;
– abilități de motricitate fină;
– lateralizare;
– stă la baza perseverenței, a înțelegerii.
Facilitează integrarea Reflexului de tragere a mâinilor, contribuie la formarea pattern-ului de apucare cu mâna în încercarea de a se ridica sau de a se așeza.
Dacă persistă apar probleme ca:
– presiune excesivă pe creion datorită flexiunii involuntare a degetelor;
– oboseala mâinii;
– aversiune față de scris, față de alte abilități de motricitate fină;
– efect negativ asupra abilităților de vorbire și comunicare.

2. Reflexul de tragere a mâinilor
– sprijină funcționarea mușchilor și dezvoltarea mișcărilor precise ale brațelor, mâinilor și degetelor;
– transformarea gurii din spațiu protector în spațiu cognitiv;
– întindere, atingere, tragere și împingere;
– ținerea, manipularea, ridicarea, aruncarea și transferul dintr-o mână în alta;
– activează reflexele de indreptare a capului.
Neintegrat duce la:
tonus muscular scăzut la brațe (permanent îndoite sau drepte);
coordonare motrică slabă, aversiune față de scris;
– întârzieri de vorbire sau comunicare;
– grad scăzut de socializare (dăruiește și primește rar).

3. Reflexul Babinski
Semnificație de dezvoltare:
– abilități de motricitate grosieră;
echilibru static și în mișcare;
– sprijin și stabilitate;
mers;
– încredere.
Neintegrat duce la:
– lipsa sprijinului și a stabilității;
– lipsa echilibrului;
– integrare bilaterală slabă;
– dificultăți de coordonare motrică grosieră și fină;
întârziere de limbaj;
– timiditate.

4. Reflexul de extensie încrucișată a membrelor inferioare
Semnificație de dezvoltare:
– mers, alergare;
– țopăieli, sărituri;
– dezvoltare cognitivă;
– viteza percepției și a gândirii.
Neintegrat duce la:
hiperactivitate;
– probleme de postură;
– slabă coordonare pe linia mediană;
– pattern-uri ineficiente de mișcări.

REFLEXE POSTURALE – CORP DREAPTA-STÂNGA
1. Reflexul palmo-mentonier Babkin
Semnificație de dezvoltare:
– reflexe de mâncat;
– baza dezvoltării Reflexul tonic cervical asimetric (RTCA);
– dezvoltare;
– expresii faciale;
– abilități de comunicare.
Neintegrat duce la:
– tensiune în corp manifestată prin pumni încleștați;
– bâlbâială și alte dificultăți de vorbire;
– mobilitate facială excesivă sau insuficientă;
– tensiune în mandibulă sau mișcări excesive ale buzei și limbii asociate activităților de motricitate fină;
– rosul unghiilor, creioanelor, nevoia de stimulare orală;
– dependență, adicții.

2. Reflexul tonic cervical asimetric (RTCA)
Semnificație de dezvoltare:
flexia și extensia brațelor și picioarelor;
– diferențierea părților stânga și dreapta ale corpului;
– diferențierea și specializarea emisferelor: auz, urechea dreaptă aduce avantaje limbajului și vorbirii; urechea stângă stimulează dezvoltarea ritmului – dezvoltare auditivă/integrare auditivă-vizuală/dezvoltare vizuală-coordonarea mână-ochi, extensia focusului vizual-atenție, memorie-stă la baza auzului binaural și a vederii binoculare.
Neintegrat duce la:
– mișcare laterală încrucișată necoordonată;
– dezechilibru între vederea focusată și periferică, focusarea se oprește la lungimea brațelor;
dificultăți de atenție, focus, mișcare, gândire;
– lateralizare slabă, neadecvată, dominanță mixtă;
– confuzia cu reflexul abdominal.

ALTE REFLEXE – CORP DREAPTA-STÂNGA
1. Reflexul de îmbrățișare
Semnificație de dezvoltare:
– simțuri alerte;
– unitate în simțire, gândire și acționare;
– comunicare autentică;
– auto-acceptare și acceptarea celorlalți;
– încredere, pace interioară.
Neintegrat duce la:
– relații de co-dependență;
– auto-respingere;
– stil de învățare bazat pe protecție;
– fragilitate emoțională;
– izolare;
– proiecție negativă și compensare în perioade de stres.

Reflexele sunt răspunsul cumulat al corpului și creierului la un stimul și exercită o funcție de protecție împotriva stresului și pericolului și permit schimbarea și dezvolatrea neurofiziologică.
Programul MNRI este deseori numit de specialiștii din întreaga lume drept ”veriga lipsă”, deoarece introduce conceptul de reflexe nu doar ca răspuns defensiv la situațiile de stres și pericol dar și ca bază neurofiziologică pentru dezvoltarea fizică, emoțională și cognitivă superioară.
Elementul cheie în cazul MNRI constă în înțelegerea reflexului drept cod genetic motor și unitate atât pentru dezvoltarea sistemului locomotor primar cât și pentru al celui conștient.
MNRI se axează pe mecanismele și procesele dezvoltării neurologice sănătoase a bebelușului, copilului sau adultului în locul diagnosticului sau tratamentului problemelor neurologice și a bolilor.

Esența abordării MNRI este formată de conceptele:
– Integrarea senzorio-motorie reprezintă factorul cheie în dezvolatrea neuronală a individului;
– Dezvoltarea locomotorie implică dezvoltare fizică și diferențiere, reguli specifice, etape și dinamici, toate fiind necesare în procesul de învățare și de dezvoltare conștientă a deprinderilor;
– Sistemul locomotor natural are la bază percepții senzoriale integrate, activitate cerebrală și răspuns locomotor aferent în cadrul unui circuit reflex;
– Într-un sistem neurosenzorial-locomotor funcțional, mișcările naturale constituie atât mecanisme de supraviețuire cât și baza pentru dezvoltare locomotorie, emoțională și cognitivă;
– Învățarea în mod natural se obține prin integrarea sferelor locomotoare primare, emoționale și cognitive.

Un sistem nervos sănătos implică integrarea fiecărui reflex la nivel senzorial și locomotor. Un stimul senzorial specific determină un anumit răspuns motor.
Fiecare reflex constă într-un circuit format din trei părți care permit un răspuns motor la un stimul specific:
stimularea senzorială (tactilă, proprioceptivă, vestibulară, vizuală, auditivă);
– procesarea cerebrală (normală, disfuncțională, patologică);
– răspunsul locomotor (normal-maturizat, disfuncțional-hiper/hipo activ, patologic-inversat, areflexiv, hiper/hipo activ).